Friday, May 15, 2009

Mari Belajar Bermain............ Gitar!!

Hmmm...ada org tanya aku, macam mana aku mula minat belajar main gitar? Ada org cakap aku dah buang tebiat ..tetiba jer nak belajar main gitar...ada org menyokong aku, ada jugaklah suara2 sumbang...Tak kisahlah, dr aku di sekolah menengah sebenarnya..aku dah berminat nak belajar main gitar, lebih2 lagi bila tengok adik lelaki aku yg masa tu sekolah kat RMC pandai main gitar sikit-sikit.

My guitar....(Beli kat Sunway Pyramid...duit sendiri tau!!)

Masa kat Uitm, aku dikelilingi oleh jejaka2 classmate aku yg belajar takde lah berapa pandai (Ngelentong je kerjanya..!!) tp bab-bab menyanyi n main gitar..memang terror...kalau kami tak grad, maybe kitorang akan tubuhkan satu kumpulan musik dan merantau ke LA menjadi pemain musik..(sampai sudah tak pergi LA..sakan jual bunga nak kumpul duit, konon....)...Nasir, Zul, Kachang, Pak Non..set-set suara yg sedap..Jasman, farami, Hazil (lakinya si Nadia Mustafar..ala pelakon tuh..), LokLaq, set2 yg terror main gitar..kami pompuan2 ni..setakat suara latar jer le..

Di tambah pulak dengan latar belakang keluarga..mak aku pon pandai nyanyi, dolu2 dia pernah nyanyi denagn Ahmad Jais..skrg ni..dia mengaji dah aje..Bopren aku plak (laki aku lah..) pun pandai gak main gitar, sekejap jer dia belajar masa cuti semester part 2 nak masuk part 3..tup2 bukak semester dia ckp dia dah pandai main gitar, adik2 ipar aku pun terror main gitar..yang pompuan2nya suara lunak merdu sungguh terutamanya adik bongsu jay si lily sufy ( http://sufy-destiny.blogspot.com/)....dah berapa kali menang pertandingan menyanyi dan mengaji...huhhuuh...kalau masuk AF tu..dijamin pergi final, sekorang2nya..tapi dia org ni pemalu yang amat...kalau balik raya ke Sabah, mesti ada karaoke..teringat kat Pakcik Maidin, bapak sedara jay..yg soka sangat berkaraoke lagu Dusun kat rumah orang kawin..huhuhuhu..

Sapa-sapa yang teringin nak belajar main gitar tapi tak tahu nak mula kat mana..senang je..mula-mula, belilah sebijik gitar...yg Kapok Brand tu below RM100 boleh dapat...kalau tak pun ada mcm2 brand lagi sekitar RM150 - RM riban-riban..(yg dibuat dr kayu pokok hapa tah..)



Buku Panduan Bermain Gitar..Jay punya, dibeli pada tahun 1995...lama tuh...!

Then, sila potong kuku..kuku tangan kiri especially. So bila tekan tali gitar tu tak dalah tersangkut kat kuku, dan senang sikit nak menggerak2kan jari dari satu tali ke satu tali dan dari satu fret ke satu fret...

Kemudian, boleh lah belajar chord2 basic macam A,B,C,D,E,F,G..macam mana nak belajar?? Boleh layari website-website cara-cara nak belajar bermain gitar yang banyak bersepah...siap ada cara2 nak strum dan dgn videonya sekali.

Buku Latihan..siap salin tu..dah ink printer takdek!!

Bila dah rasa dah hafal basik chord tu..bolehlah try main beberapa lagu yg senang seperti lagu Zombi, Lagu Pudar dr Rossa, lagu T-shirt dr Shontelle, lagu Berdua Pasti Lebih Baik dr Acha (Buah!) Septriasa, Chord-chord lagu ni semua boleh dicari di laman2 web..taip jer chord lagu..(tajuk) (nama Penyanyi)..jumpa lah nanti.

Cabaran utama bila belajar main gitar ini ialah kesakitan di hujung2 jari tangan kiri yang selalu digunakan untuk tekan2 tali gitar...tapi try lah bungkus jari jemari tu dengan selotep kertas. Lama kelamaan, bahagian hujung jari tu dah makin keras sikit..so dah tak sakit tapi dia mungkin akan menggelupas sikit..macam jari aku sekrang nih!

Kalau ada kawan/bopren/suami yang pandai..bolehlah mintak tunjuk ajar...Sib baik Enche Jay ni tak kedekut ilmu...so bolehlah dia menunjuk ajar dan menunjukkan keterorrannya kepada aku..huhuhu.

Bila dah terror dgn chord asas..try lah explore chord2 major n minor...semua pun boleh dicari kat web, dan boleh lah try lagu Aku Lebih Tahu dari Mila, Hanya Kau Yang mampu dr Aizat..Kujuga Mencentai Dirimu dr Saiful...dan terus mencoba dan coba.

Gitar Idaman..yg warna pink tuh...huhuhuhu!

Buat setakat masa ni, aku masih lagi belajar..cabaran aku sekarang ialah nak mempercepatkan jari jemari aku ni bila nak tukar dari satu chord ke chord lain...

Of course..kalau kita mahu..semua pun menjadi..kalau tak mahu..main kompang pun tak Jadi..!! Selamat Belajar...

5 comments:

Sufy said...

waaa..sy pon blajr gitar skrg ni kak..ekekeke...tp cket2 ja boley..bole ajar ni kan kalo sy dtg sn nanti..hehehe

Unknown said...

Nak blaja men gitar ngan akak & brader jay bule?....hehehe

Aira Syafira said...

tingtong!!huhu..
saya pun mcm akak gak..
dlm proses belajar bermain gitar..
sy baru 16 tahun..
n baru beli gitar tahun ni..
so nk study..n men gitar..
susah gak nk balance n tumpu pd pelajaran..
mmng sukar la gak..
yg paling susah nk ingat chord n nk cepatkn gerakan jari..
saya ni lambat nk ingat sbb jarang practice..
maklum la..
sy nk kena ingat pe yg blaja kat skul gak sperti bio, fizik, kimia, addmath n len2..
so..skarng sy x tau nk wat mcm ne..
sy ingat nk pndai maen gitar sebelum abis skul..tapi rasenye x boleh kot coz taun depan sy nk kena lebih fokus utk SPM..erm..
saya ade jugak teringin nk msuk kelas music..tapi x dew mase coz kebnykn mase gi skul n tuisyen..
insyaallah..saye pasti akan pandai bermain gitar..tapi cume x pasti bile..hehe

Anonymous said...

those were the days....hehehe

farami

Anonymous said...

tolong!!!nk sangat2 blaja gitar..mcm mane nk dapat buku tu????plz.....