Monday, September 28, 2009

Rayaku Rayamu Jua.....


Assalamualaikum wbt,

Lip lap lip lap...hari ni dah masuk 9 Syawal. Rasa cam baru lagi menyambut 1 Syawal. Seperti yg aku war2kan dlm entry2 terdahulu, tahun ni aku beraya di Taman Putera Perdana, Kota Kinabalu Sabah. Kami sekeluarga sampai dari KL pada 17 September lalu. Tima kasih pada Puan Intan Mazliah n Cik Damia selaku co-pilot.. yg menghantar kami ke KLIA. Kami naik flight pukul 2.15pm, hajat hati sempatlah nak buka puasa awal sejam dr Semenanjung...tapi..sampai2 kat KK..hujan pulak tuh....KK pun dah pandai Jammed sekarang ni...walaupun pak mertua aku cuba jugak mencilok2 utk mengelakkan jammed..tapi tak dapeks jugak nak menolong...akibatnye kami berbuka pose kat tepi jalan je, depan Taman tepi laut kat KK sambil menogok air kosong dan menelan biskut yg kami dapat dari MAS...huhuhu. Kami balik naik MAS..tapi MAS pun dah buat system check in sendiri..akibatnya kami yg check in lambat ni duduk berterabur...sorang kat ceruk sana, sorang lagi kat tepi sini..sib baik flight tu ramai askar2 mesia ni..so boleh lah dibawak berunding..dan akhirnya dapatlah jugak aku, Juanna n Naqeesya duduk sebaris. Encik Jay tercampak 2-3 baris di depan kami. Dalam Flight Qeesya dapat makan, satey dgn nasik beriani...menengokkan Juanna dan aku yg tertelan2 air liur tgk Qeesya makan, steward tu pun bagi kami 2 packs makanan lagi..bekalan utk berbuka katanya....huhuhu...

Buah ni ada kat Tuaran je...Tambekai..

Sehari sebelum raya, aku ikut mak mertua aku beli brg2 sikit kat Pekan Tuaran. Tuaran tu kecik je..tapi boleh tahan jugak jammed nye..tah dari mana tiba2 byk pulak keter kat Tuaran hari tuh..termasuk keter2 yg berplat number dari Sarawak, Labuan, Kelantan, Penang pun ada...Bila sampai kat KK ni, benda yg aku paling pening sikit ialah nak tunekan otak aku dgn waktu vs sinaran matahari kat sana...kalau kat semenanjung, kul 7pm tu cerah lagi..kat KK dah gelap pekat. Subuh pulak ala2 pukul 4.30am gituh...kul 5.45 dah jadik subuh gajah dah..


Ini bukan Jambatan Tamparuli ye...tapi adik beradik dia lah..


Hari Raya, alhamdulillah meriah giler...raya pertama kami balik ke Kampung nun di atas bukit. Nama Kampung tu Kg Kebayau...nama je atas bukit..Broadband sikit punya clear. Lepas tu beraya sakan kat sana...sampai naik senak urat perut. Raya Ke2, kami beraya di rumah, sebelah petangnye kami pergi ziarah sedara mara sekitar Tuaran.

Raya ke3, adik2 ipar buat open house...tu..dia...!!! 2 kali masak kuah laksa penang, 2 kuali besar rendang habis licin, sekuali ayam kurma, nasik hujan panas seperiuk pun habis, kuah kacang pun habis n ketupat pun tinggal yg tak berebus je lagi....yang lain semua licin...cam kena serangan bom je bila sekali tetamu dtg. Aku apa lagi...ambik port basuh pinggan, hajat hati nak jadi frontliner tapi apakan daya..bukannya aku kenal sgt tetamu2 yg dtg.

Raya ke 4-6, aku n Encik Jay ke Ranau...demi utk melaksanakan misi kami mendaki Gunung Kinabalu di hari raya yg mulia ini...huhuhu..Citer pasal tu..akan aku tulis lain kali ye...!! Berjayakah kami sampai ke puncak? Bagaimanakah xpdc kami, adakah berjalan lancar, adakah menarik...tunggu...!!!
Enche Jay bersama ibu bapa n adik beradiknya, 2 org adik lelaki tak kelihatan dlm gambar ini...


Pada setiap kali kepulangan kami ke KK, aku macam berat hati nak balik semula ke KL..bukannya apa..sekali sekala berjumpa dgn adik2 ipar tapi kemesraan mereka sgtlah tiada tolok bandingannya. Apa nak buat..terpaksa jugak balik 27 sept tepat jam 8.45am, kami selamat mendarat di KLIA. Sib baik skrg ni ada FB so senang sikit lah nak check-it-out apa yg berlaku kat seberang laut sana. Walaupun sibuk dengan raya, sempat jugak aku, adik2 ipar, cousin2 dan anak buah aku bercucuk tanam di FarmVille...kekekekekkek...




Sessi jinjit menjinjit sedang berlaku kat belakang tuh...

Time kasih jugak nak ucapkan kat keluarga mertua aku kat KK sana. Mama, bapak, Kak Jiah Abg Mur n Along n Mimi, Saadiah Abg Is n Qiha, Irfan n Icad..("sapa nih...")...Ida yg rajin memasak, Fey yg bagi tumpang bilik n rajin drive ke hulu ke hilir, Jaz n Fizah serta si comel Aril yg kecik2 dah pandai main gitar....Sijili n Tia..Anisah n Atul- Tahniah dapat baby baru...Leha n Kiddi...berposing sakanlah sementara boleh ni..esok dah ada baby..sikat rambut pun tak sempat...heheheheh...n last but not least si Comel Lily....rajin2 tolong mak kat dapur ye.....! jgn asyik FB n greng..greng sahaja..... Insya allah, ada rezeki kita jumpa lagi.

Org sebelah aku tu..menurut maknye, masa kecik2 nak jadi komunis..tu yg siap pakai seluar askar tuh...

No comments: