Thursday, July 2, 2009

Aku yg "PANDAI" sangat...

yg belah kiri bawah tu lah MP4 player iPhone ALIKE...yg hijau tu MP4 player iPod Apple ALIKE.
Nasib baik ada yg atas tu..intenet tablet hadiah dari kak z...tapi itu pun kalau ada wifi atau connected dgn hp baru boleh cek tenet!

Awal minggu ni, oleh sebab takde kerje sangat kat opis client aku tu..dan aku yg pada ketika itu sedang berpuasa dan asyik menguap je..( buruk benor)..maka aku pun menggodek2lah website2 ebay dan lelong.com. Konon2 nak tengok2lah apa yang ada.
Dalam ketika membelek2 tu ternampak patik yg "bijak pandai" sgt ini akan lelongan satu telephone ni, rupe parasnye macamlah iphone yg sedang sibuk sakan Maxis gembar gemburkan tuh..terniat lah hati aku ni utk try bid..tengok2 kat situ harga yang sedang dibid ialah Rm138 hengget, tapi kalau tak sanggup nak bid boleh beli pada harga RM150 sahaja.

Maka aku pun yg pandai sangat ni..konon2nye..dengan hajat hati nak beli handphone baru..teruja sangatlah..! Kalau dapat beli iphone pada harga RM150 je..kelessss..tak kira lah made in china ke, monggolia ke..asalkan boleh berfungsi as iphone dgn touch screen plak tuh..kira bagus lah.

Aku pun bacalah produk description..tapi baca pun ala sekadar je sbb dah teruja sgt nak beli i phone ni, antara produk descriptionnye ialah 7GB memory dgn games, video, pictures dan macam-macam lagi..nama phone pula iphone ALIKE. Pada fikiran aku yg bijaksana amat inih..nama brand iphone tu ialah ALIKE...sementelahan lagi melihat rupa parasnye yg memang macam iphone!

Aku pun place order..dengan rasa bangga dan kagumnya..dan tak sabar2 lah aku nak menunggu iphone ku sampai.. Godek2 lagi lelong.com, aku jumpa plak ipod ALIKE dgn harga RM100 sahaja..pada fikiran aku, terniat lah jugak nak beli untu si Juanna, takyah lah dia asyik nak godek2 handphone kami..bila dlm kereta especiallynya. Dah harga murah lah kononya aku pun belilah jugak...

Tengah hari tadi..produk yg ditunggu2 pon sampailah..aku pun bukaklah sampul plastik SKYNET. Di dalam bungkus plastik, tukang jual iphone dan ipod tu..bungkus2 lagi items tu dgn surat2 khabar yg tebal amat..aku pun dgn gelojohnye bukak2 surat khabar tu..tak sabar beno nak nengok iphone kononnye....

Tengok2..rupe2nye..iphone yang dikatakan bukanlah iphone..ianya adalah sebuah MP4 player dengan fungsi touch screen dan berupa paras seperti iphone..tu sebab tukang jual tu tulis kat situ iphone ALIKE...bukan name brandnye ALIKE...sabor jer lah..

Ipod yg aku beli pun..dapatlah jugak, dri jauh macam ipod apple siap dgn warna hijau pucuk pisang nye....tapi bila dekat mcm ipod mempelam masam je..oklah setakat nak dengar lagu, radio, simpan files dan ebook..bolehlah...

kesimpulan talinya...bila nak beli barang online..bacalah descriptionnye betul2..janganlah gelojoh amat..kalau tak jadilah mcm aku ni..iphone brand ALIKE konon...ambik nak ko!!!

No comments: