Monday, May 25, 2009

KOTOBIAN TADAO KAAMATAN!


Minggu 'ni hati aku teringat sangat kat keluarga in-law aku kat KK. Mesti ada yang pelik, ada orang tak boleh bertemu muka dengan mak mertua dan ipar2 (mcm adik ipar aku yg orang N9 tu lah..!!)tapi, bagi aku alhmadulillah..maybe sebab dia org duduk di hujung borneo sinun..aku lak di seberang lautan sinin...

Lebih-lebih lagi bila adik ipar aku yang bongsu , Lili namanya..dtg ke KL ni, dia ada kursus sebulan di Akademi Percukaian Malaysia, Buat masa sekarang ni dia bekerja di LHDN Tawau. Sempat lah kami menjemput dia dan kawannya di APM dan bawak ronda2 di KL.

Bila fikir-fikir...macam manalah pulak aku ni boleh terjodoh dengan orang Sabah, jauh bebeno..tapi itu lah dinamakan jodoh. Sebeenornya, Jay tu sebelum berjumpa aku kat Uitm Melaka..dah beberapa kali ditawarkan ke Uitm utk course Art & Design, tapi dia tak terbukak hati nak pergi, masa tu dia bekerja di Arkib Negara Sabah, then dia dapat offer ke beberapa pejabat kerajaan tapi dia tolak jugak..katanya nak kerja di Arkib Negara Sabah, nak tolong adik2 dia yg ramai...tapi tiba2 tup2 masa intake July 04, dia terbukak hati nak terima tawaran ke Uitm Lendu..di sana lah kami bertemu dan berchenta2 huhuhuhu....

Habis je part 6 di Uitm Shah Alam, jay ajak aku balik KK jumpa family dia...huhuhu..1st time naik kapal terbang, macam nak tercabut jantung ditambah lagi dengan membayangkan nak jumpa bakal mak mertua...berdebup2 rasanya hati aku (dah lah masa tu zaman2 berambut merah dan berkuku panjang nyee..). Ingat lagi masa tu, aku sampai ke KK lewat malam...yang paling best, bila sampai di Kg Masjid Telipok tu...dah gelap gelita, jalan kampung pulak tu..tiba-tiba..huhuhu..terpaksa naik jambatan gantung yang merentangi sebatang sungai...bila sampai kat tengah2 jambatan..jambatan tu mula berhayun2...huhuhuh dengan deburan air sungai kat bawah tu..aku rasa cam takottt....

Sampai kat rumah..adik2 ipar menunggu-nunggu. Comel-comelnya adik2 ipar aku masa tu..kecik2 lagi masa tu..sekolah2 lagi...Sekarang di dah jadi "sumandak" (anak dara dlm bahasa dusun..)Keesokkan paginya, huhuhu..barulah dapat beramah mesra dengan dia orang...masa tu mak mertua aku panggil aku "Nong" yang maksudnya sayang...huhuhu. Tempat pertama aku melawat ketika kat sana ialah Balai Polis Telipok, pasal apa? Pasal sorang adik ipar aku yang lelaki dah beberapa hari hilang,tak balik rumah..masa tu dia nakal2 lagi..sekarang dah beranak bini...masa kat situlah aku rasa cam pemes habis...sbb setiap kali kawan2 mak mertua aku jumpa kami, mak mertua aku akan cakap "ni kawan Maen, dari semenanjung.." Masa tu, kalau org semenanjung dtg sabah glamour habisss...tak hengat!

Lepas tu Jay bawak aku (Ditemani oleh adik2 dia lah..) ronda2 KK. Sempat lah aku jeling kat Burger King KK tempat dia cerita dia berdating ngan gepren lama dia huhuhuhu...then, Jay bawak aku pergi jalan2 ke ranau, jumpa mak dan bapak sedaranya kat sana.. (ditemani oleh adik2 nya jugakk le..)Sepanjang jalan tu, kami ditemani oleh cousin jay si Abak, dia yg drive kami..dan dia orang bergumbira ria nyanyi lagu2dusun dlm kereta tu..seronok bah..


1st time aku nampak Gunung Kinabalu..whoaaa!!!!! macam nak nangis..punya lah besar..tak terbayangkan..semenjak tu lah aku bercheta-cheta nak naik gunung, lebih2 lagi Jay selalu mengeksyen kan dirinya sbb dia dah 4-5 kali naik gunung tuh..huhuhu. Insya allah, tahun ni aku akan berusaha nak naik...dan turun of course...

Tiket raya tahun ni kami dah beli...(nak dapat harga murah nye pasal). Insya allah kalau umur panjang, berayalah kami di KK tahun ni, di rumah baru keluarga mertua aku hasil usaha pembelian bersama adik2 ipar aku. Rumah dia org yang lama di Kg Masjid tu dah kena radu (roboh).

Semenjak kami berkahwin, kami usahakan balik ke KK setahun sekali...(tapi ada lah satu era kesusahan melampau tu kami tak balik sampai 4 tahun...)Abah n mak aku pun aku rasa berbangga lah sebab ada menantu dari Sabah, dan sehingga kini di RRM Permatang Badak tu..hanya Jay seorang je lah org Dusun Sabah. Setiap kali dia pergi surau mesti orang akan kata.."Ni! menantu cik yaacob yg dari sabah tu ye.." huhuhu.


Kalau korang nak melancong, pi lah ke sabah...dari pi bali ka, pi medan ka..sabah tu tak ada kurangnya. Orangnya baik2, perempuan2nya ayu2 dan chantek2....pergilah ke ranau dan saksikan lah dengan mata kepala korang sendiri kecantikan gunung kinabalu, atau ke Pulau2 di sekitar KK seperti pulau Manukan...Kalau tak caya meh tengok rancangan ZOOM SABAH setiap hari Sabtu 7.30pm di TV3. Congratulation nak di ucapkan kepada kawan2 aku yang bersosah payah membuat rancangan Zoom Sabah tu... Norharlida Abu Bakar (penerbit), Isnawan Lamidi (Production Manager kot?) and Intan Mazliah Jamaluddin...Caya lah!!

Sabah memang cantik, bandar KK tu bertubirkan laut berpaksikan gunung Kinabalu...pada hari2 yang terang, korang akan nampak air laut membiru dan gunug Kinabalu tegak berdiri di kejauhan..pergh..cam bagus ayat aku..! Kat sana, ada banyak ethnik so, korang akan dengar beberapa bahasa yg korang tak paham..macam bahasa Dusun, bahasa Kadazan..(Beza tau 2 bahasa ni), Bajau, Bugis dan..Timurrr...ada jugak philippin especially yg byk berjual di Pasar Philippines n kedai ikan masin sebelah2 tu..Anak2 dara kat sini..ala2 pelakon2 Korea gitu mukanya, cute d' miut..kecik2 jer..lelakinya pulak..ala2 muka cina cam gitu..(tu yg aku tersoka kat jay tu..sbb konon2 nak dptkan bopren chinese look..especially masa zaman2menengok cerita Police Cadet dan zaman2 mengendap Tee Yong Heng..budak Vokay kuantan..huhuhu)..

Kat sini nak ambik kesempatan nak ucapkan kepada warga Kadazan Dusun di Sabah dan seantero malaysia/dunia, terutama utk Jay n my inlaw's family..Kotobian Tadau Kaamatan - Selamat Menyambut hari Gawai/Kaamatan..walaupun korang tak sambut tapi at least public holiday lah kan..

Apa lagi jom pg Sabah...

3 comments:

Sufy said...

haha..hye kak...hik3..lucu plak entri ne..ingat plak yg dulu2...

*bah, jom nek gunung thn ne..yahuuu

Anonymous said...

HUHUUU..
PANJANGNYA ENTRY...
TAPI...

TETAP KU BACA HINGGA KE AKHIRNYA!!

Ahliahnizam said...

Salam ...

Nak bagitau je, laki saye org swak. Masa memula tu tak tau pon .. bila dah tersayang, baru tau pakcik tu sarawakian ... haru, haru.

Hiksss, sesungguhnya jodoh, ajal & pertemuan Allah swt yg tentukan. Al-hamdulillah, kami bahagia dengan sepasang cahayamata. Bulan 12 thn ni genap 8 thn usia perkahwinan kami :D