Saturday, December 12, 2009

perjalanan ini.....


Assalamualaikum...


Lama nye tak update blog, semenjak ekspedisi mendaki gunung kinabalu tu..bukan sebab penat tak hilang lagi..tapi sebab kesempitan masa yg terlampau...juga nak mintak maaf kat kawan-kawan, sbb dah lama saya tak ber YM, dan BerFB..setakat berkebun dan bercafe saja kat FB...perjalanan hidup saya makin jauh..bukanya jauh apa..saya skrg berulang ke Sg Choh Rawang pada setiap pagi dan petang....huhuhu..dari USJ ke Rawang..dulu ikut entrance dan exit Bukit Beruntung..tapi dah lepas 3 minggu saya dah terror redah pekan rawang tu...


Sebagai seorg recruitment Consultant..di mana ada rezeki, di situlah saya pergi...nak pilih2 tu payah lah sikit..kami yg kerja sendiri ni susah sikit nak dapatkan option, nak kena jaga hati client o...Mula-mula rasa cam aduhai..Rawang?? takde ke jauh lagi..? hulu beno tempat tu...dgn bangunan tempat client tu yg indah khabar dr rupa. Bangunan nye cantik...tapi hanyalah setakat screen saver..masuk ke dalam....pergh...!! serba kekurangan.. hari pertama saya di sana..disambut dgn bau tikus mati..wek..wek..kemudian air cond di dlm bilik yg saya nak tumpang pulak meletup..huhuhu..


Minggu pertama dan kedua..memang saya rasa macam..malas..betul, tapi sib baik masa tu ada cuti raya haji dan sebagai consultant saya boleh lah masuk lambat dan balik cepat..asalkan kerja utk hari tu siap..no problem..


Tapi..akhir2 ni...saya seolah rasa sedar n paham..kenapa tetiba saya diberi rezeki utk ke Rawang ini, pertamanya saya memang sedar org2 di opis Rawang ini amat memerlukan bantuan saya..utk cari kakitangan2 baru...terutamanya utk jawatan2 technician2 tu...keduanya, saya rasa bertganggungjawab utk "meng go through" every CV..terutama CV2 adik2 graduate dari IKM, politechnic dan kolej2 kecik2 ni...kalau tak saya yg nak belek CV dia org sapa lagi, kalau tak saya yg nak arrange interview utk dia org..sapa lagi..ada yg dah grad setahun tapi masih tak ada kerja, ada yg kerja kecil2an kat workshop...sekurang2nya kalau dia org dapat kerja kat SCO** ni..adalah extra pengalaman, KWSP, SOCSO dan sebagainya...


Ketiga, kalau dulu...nak pergi mana pun Enche Jay yg bawak keter, kalau nak pergi jauh sikit dia takkan bagi saya bawak..tapi sekarang, terpaksalah saya belajar2 drive kat highway..di himpit dicelah2 antara lori kontena n bus express..seram jugak oi...


Tapi yg paling buat saya tersedar ialah..bila tgk kan..staff2 SCO** yg non executive level ni..mcm operator dr Nepal, Myanmar n Bangladesh...depa2 ni baru mai sini..adui....bersyukur benor rasanya jadi rakyat malaysia..bila dgr cerita hidup dia org..kesusahan yg dia org hadapi kat negara dia org sana. Sampai kat sini, depa terpaksa ikat perut sbb nak simpan duit utk anak bini, mak bapak kat sana..ada yg islam tu..ada jugak berhajat nak hantar duir utk mak bapak pergi haji...depa makan nasik kosong je kadang2...kalau ada lauk pun mungkin sambal ikan bilis atau sardin je..kadang2 depa ambik sayur saja sebagai lauk dgn nasik yg membukit sepenuh2 pinggan...ada yg kata depa tak pandai makan ayam n daging...selalu makan ikan bilis je...kita org mesia ni..tak makan ayam sehari tak sah...adui..insaf lah sikit rasanya..


So dah lepas sebulan di rawang, saya tak kisah kalau pihak client nak suruh saya ke Rawang lagi...kalau kat WCP saya bangun pagi kena fikir baju apa nak pakai supaya looks executive tp kat sini..lantak pi hang la..asalkan berpakaian...syok jugak tu.


Enjoy jugak tgk gelagat adik2 kat Rawang ni, n especially si Sopi..budak Nepal yg kerja kat kantin....tukang hantar teh tarik n karipap kat saya...





No comments: