Monday, August 17, 2009

Insaf sekejap.....

Semalam...setelah bergaduh2 dengan peminat Dibo The Gift Dragon dengan Caurage the Cowardly Dog ni...akhirnya aku dapat jugak tengok Channel 551 - Tree Man- The Cure. Aku rasa semua orang tahu cerita mamat Dede yg hidup dimuka bumi Allah ini dengan ketumbuhan/kutil/ketuat yang tahap meriah giler...
Sepanjang rancangan tu disiarkan..aku memberanikan bijik mata aku menengok muka dan tangan Dede di operasi....kutil2nya disiat2. Doktor bekerja membuang lebih kurang 6kg kutil yg dah mencapai tahap keras macam batu dah...
Doktor dari US pun turut membantu dengan menjadi pemerhati dan membuat kajian..semua nya utk membantu si Dede. Walaupun lepas operation, kutil tu naik semula..tapi doktor US cuba nak gunakan drug kemoterapi utk matikan sel-sel kutil itu...serius sungguh lah kutil si Dede nih..
Ketika operation, ada byk perkara yg terpaksa doktor hadapi dan juga si Dede..yg paling kritikal bila doktor nak siat kutil di jari jemarinya yg dah tak serupa jari itu...doktor kata ada komplikasi di mana tulang2 jari si Dede sudah reput..mungkin akibat osteoperosis...ye lah..dah bertahun dia dok pikul kutil yg berat tuh...reput lah jugak tulangnya...
Di akhir cerita tu, ditunjukkan gambar Dede yg dah beransur sembuh...dah boleh tekan2 handphone, dah boleh gosok gigi n pakai baju sendiri...wajahnya pun senyum je..lebih2 lagi ada pulak kaum keluarga dia yg menggunakan duit derma utk bina rumah yg elok sikit rupanya dan membeli tanah sawah utk Dede usahakan bila dia dah sembuh.

Aku memang ada sentimental value sikit dengan si Dede ini. Teringat aku zaman kehidupan susah melampau di satu era kehidupanku dahulu....masa tu..aku emotionally breakdown, mentally breakdown..semua pun breakdown..tapi tak fizikal aku yg pada ketika itu aku biarkan pesat membangun...(pelik tul..org lagi susah hati lagi kurus..aku lagi besar...)

Pada ketika itu...aku tak ada tempat nak ngadu..kawan2 semua aku tinggalkan kat KL, dan aku sendiri tak nak hubungi kawan2 sbb aku rasa mcm...entah dia org pun ada masalah sendiri..lagi mau fikir pasal masalah aku...ada satu kawan si roha pulak pada ketika itu berada nun jauh di Melbourbe...zaman tu..FB tak didiscover lagi kat mesia nih...aku masa tuh dah tak ada apa2..kecuali anak2. Hidup pun menumpang dgn mak abah aku..dgn enche jay pun..tak berapa nak bertegur sapa...hmmmmm..

Lalu, di ketika hidup aku tak keruan dan tak ketahuan itu...aku terbaca citer pasal Si Dede ni dalam newspaper....aku baca berulang-ulang kali..aku tgk gambar si dede tu berulang kali....seorang lelaki yg ditinggalkan keluarga sendiri, merempat di jalanan, wajah Dede masa tu dah seolah-olah dah tak ada masa depan...makan pakai pun dah sangat2 tak terurus...lalu tiba2 aku terpandang diriku sendiri...sesusah-susah aku pun...takdelah seteruk mana kalau nak dibandingkan dengan manusia yg hidup dgn kutil yg meriah gila seluruh badan..sehingakan dah sampai tahap..mcm akar pokok kayu dah rupanya..kan...

Tu lah...kalau kita susah..ada org lagi yg lebih susah dari kita...jgn ditengok org yang lebih senang..sbb kita pun tak tahu keseluruhan hidup dia camana...alhamdulillah..segalanya dah pulih...dan Dede juga semakin sembuh.....Iya Pak Dede..semoga hidupmu terus dirahmati...

No comments: